۲۶ آذر ۱۳۸۷، ۱۰:۲۵

حجت‌الاسلام موسوی هوایی:

ارزشهای نهفته در غدیر را باید زنده نگه داشت

ارزشهای نهفته در غدیر را باید زنده نگه داشت

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی ضمن تأکید بر اینکه با انتخاب حضرت علی(ع) برای امامت دین کامل گشت و نعمت ‏خدا بر مؤمنان تمام‏ شد، تصریح کرد: ارزشهای نهفته در غدیر را باید به درستی شناخت و آنها را زنده نگه داشت.

حجت الاسلام سید جواد موسوی هوایی معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سابقه غدیر و عید گرفتن این روز مقدس به زمان پیامبر اکرم می رسد. در دوران ائمه دیگر نیز این سنت دینی ادامه داشته و امینان وحی الهی چون امام صادق (ع) و امام رضا(ع) آن را آشکار ساخته و یادش را گرامی و زنده نگه می داشتند. پیش از آنان نیز، امیرالمومنین احیاگر این عید بود.

حجت الاسلام موسوی هوایی یادآور شد: به فرمان پیامبر خدا مسلمانان مأمور شدند ولایت را به صاحب ولایت تبریک گویند و با آن حضرت بیعت کنند. رسول خدا نیز بر این نعمت الهی شادمانی کرد و فرمود :" الحمدالله الذی فضلنا علی جمیع العالمین."

وی در ادامه گفت: آیه قرآن که به صراحت این روز را روز اکمل دین و خشنودی پروردگار از این واقعه و تعیین وصی دانسته ، رمز دیگری از عید بود غدیر خم است. فرخندگی این روز و عظمت این مراسم و عید بودن غدیر در آن روز و لحظه بر همگان روشن بود. همچنین منابع و اسناد غدیر در کتاب الغدیر علامه امینی وجود دارد و همه این منابع و اسناد از کتب اهل سنت نقل شده است.

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی اظهار داشت: غدیر نه تنها به عنوان روزی تاریخی بلکه به عنوان یک عید اسلامی مطرح است. عید بودن آن نیز مراسم و سنتهای خاصی را می طلبد و نه تنها باید آن را عید دانست بلکه باید آن را عید گرفت و به شادمانی پرداخت. به عنوان تعظیم شعائر دینی آن را بزرگ داشت و بر شکوه آن افزود تا ارزشهای نهفته در این روز عظیم همواره زنده بماند و سیره معصومین احیا شود.

حجت الاسلام هوایی با اشاره به دو حدیث به نقل از حضرت محمد گفت: حضرت رسول نیز به این نکته اشاره و تصریح فرموده است.از جمله در روایتی که می فرماید: روز عید غدیر خم برترین اعیاد امت من است روزی است که خدای متعال مرا فرمان داد تا برادرم علی بن ابی طالب را به عنوان پرچمی هدایتگر برای امت تعیین کنم که پس از من به وسیله او راهنمایی شوند، و آن روزی است که خداوند در آن روز دین را کامل ساخت و نعمت را بر امتم به کمال رسانده و اسلام را به عنوان دین برایشان پسندید. کلام دیگر پیامبر (ص) که فرموده بود: به من تهنیت بگویی، من به تهنیت بگوییت نیز نشان دهنده همین عید بودن روز غدیر در کلام حضرت رسول است.

وی همچنین گفت: فرات بن احنف می‏گوید: به امام صادق(ع)عرض کردم: جانم فدایت! آیا مسلمانان عیدی برتر از عید فطر و قربان و جمعه و روز عرفه دارند؟ فرمود: آری! با فضیلت‏ترین، بزرگترین و شریفترین روز عید نزد خداوند، روزی است که خدا دین را در آن کامل ساخت و بر پیامبرش این آیه را نازل کرد: الیوم اکملت لکم ‏دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا گفتم: آن ‏کدام روز بود؟ فرمود: هرگاه یکی از پیامبران بنی‏اسرائیل ‏می‏خواست جانشین خود را تعیین کند و انجام می‏داد، آن روز را عید قرار می‏دادند.

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی یادآور شد: آن روز، روزی است که پیامبر اکرم، علی(ع) را به ‏عنوان هادی امت انتخاب کرد و این آیه نازل شد و دین کامل گشت و نعمت ‏خدا بر مؤمنان، تمام‏ شد. آن روز، روز عبادت و نماز و شکر و حمد خداوند و شادمانی است، به خاطر منتی که خدا بر شما نهاد و ولایت ما را قرار داد. دوست دارم که آن روز را روزه‏ بگیرید.

حجت الاسلام هوایی در ادامه به روایت دیگری اشاره کرد و اظهار داشت: عبدالرحمان بن سالم نیز از پدرش روایت کرده که: از حضرت ‏صادق پرسیدم: آیا مسلمانان غیر از جمعه، قربان و فطر، عیدی‏ دارند؟ فرمود: روزی ‏که حضرت رسول، امیرالمؤمنین را به امامت منصوب کرد و فرمود: من کنت مولاه فهذا علی مولاه . آن ‏روز، هجدهم ذی ‏حجه است. در آن روز، با روزه و عبادت و یاد کردن محمد و آل محمد، خداوند را یاد می‏کنید. همانا پیامبر اکرم توصیه ‏کرد مردم این روز را عید بگیرند. پیامبران همه چنین ‏می‏کردند و به جانشینان خود وصیت می‏ کردند که روز تعیین جانشین ‏را عید بگیرند.

کد خبر 801492

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha